Forum www.transportdrewna.fora.pl Strona Główna www.transportdrewna.fora.pl
Forum poświęcone zagadnieniom transportu drewna i nie tylko
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

SKIDER

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.transportdrewna.fora.pl Strona Główna -> Maszyny do prac leśnych
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
tomex80




Dołączył: 05 Sty 2009
Posty: 222
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: ZSZ/WGM

PostWysłany: Sob 21:32, 10 Sty 2009    Temat postu: SKIDER

Co dla niektórych jest codziennością, dla innych osób niezwiązanych z branżą nowością dlatego zamieszczam poniższe informacje.


Ciągniki typu skider są przystosowane do półpodwieszonej zrywki drewna. Rama ciągnika składa się z dwóch części
połączonych ze sobą przegubowo, co daje ciągnikowi dużą zwrotność. Skidery mają napęd na wszystkie koła.
Są to zasadniczo ciągniki czterokołowe. Na przedniej ramie umieszczony jest silnik , kabina kierowcy oraz
mygłownica poruszana hydraulicznie. Na tylnej ramie znajduje się wciągarka linowa jedno - lub dwu bębnowa
i masywna tarcza osłaniająca tylne koła. Lina robocza wciągarki przechodzi przez rolki na wysokim wsporniku.

Ciągnikiem zrywkowym wyposażonym również w chwytak jest skider kleszczowy. Na tylnej części ramy zawieszone są na
ruchomym wysięgniku hydraulicznie sterowane kleszcze. W czasie chwytania ładunku są one opuszczone na ziemię ,
podczas jazdy zaś wysięgnik unosi je wraz z ładunkiem do góry. Często spotyka się ciągniki wyposażone w oba te
zespoły; na zrywkowym ciągniku linowym (skider) umieszcza się dodatkowo chwytak. Wciągarka pozwala dociągać drzewa
w zasięgu pracy chwytaka. Skidery , zamiast lemiesza umieszczonego z przodu ciągnika , mogą mieć ładowarkę służącą
do mygłowania zerwanego drewna i równocześnie do załadunku drewna na pojazdy wywozowe. Pierwsze typy tych ciągników
zostały wyprodukowane przez firmy amerykańskie i kanadyjskie , a następnie w Czechosłowacji , na bazie ciągników
LKT 120A i LKT 120B. Wadą tego rozwiązania jest jednak znaczne zwiększanie masy agregatu.

Ciągniki przegubowe , mimo znacznych kosztów zakupu i eksploatacji , znalazły duże uznanie wśród leśników dzięki
wielu walorom trakcyjnym tych pojazdów , m.in. takim , jak:

-duża manewrowość i możliwość pokonywania nierówności terenu,

-duża siła uciągu i przyczepność opon,

-znaczny prześwit - od 540 do 750mm.

Niewątpliwie najliczniejszą grupą skiderów na polskim rynku są modele z rodziny ciągników zrywkowych LKT
produkowanych przez czechosłowacką , a obecnie słowacką firmę ZTS TEES Lesne traktory a.s.

W Polsce używane są również skidery -Kockmus , Tree Farmer , Caterpillar i Timberjack.

Dystrybucję tych ciągników w naszym kraju prowadziło przez wiele lat Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia Technicznego
Leśnictwa "SILVAPOL"S.A.Firma od początku swej działalności zajmowała się importem i dystrybucją ciągników
zrywkowych.

Jednakże zanim LKT trafiły do Polski , na początku 1960 zaczęto sprowadzać z Węgier ciągnik DUTRA typ D 4 K ,
a od roku 1961 typ D4K-B , który wyposażony był w silnik o większej mocy. DUTRA to ciągnik typowo rolniczy.
W transporcie leśnym był używany do zrywki drewna z dostosowaną do tego celu wciągarką i przyczepą do wywozu drewna.
Dla potrzeb leśnictwa zakupiono ich około 200.



W 1975 r zaczęto sprowadzać ciągniki LKT typu skider z Czechosłowacji. Pierwszym modelem był
LKT - 75 , a następnie LKT - 80 , (który został wysoko oceniony i uhonorowany złotymi medalami na
Międzynarodowych Targach w Lipsku , Brnie i Zagrzebiu). W roku 1982 sprowadzono do Polski ciągnik LKT -81
TURBO z ulepszonym silnikiem i opuszczaną tylną płytą osłonową. Na III Międzynarodowych Targach Leśnych w
Warszawie , które odbyły się w 1996 roku model ten otrzymał "Złotą Szyszkę".

Najpopularniejszy: CIĄGNIK LKT - 81 TURBO

Przeznaczony jest do przeciągania kłód lub dłużyc za pomocą liny zbiorczej. Do tego celu służy odpowiednio
skonstruowana wciągarka dwubębnowa oraz tylna tarcza osłonowa. Wciągarka wyposażona jest w wiązania linowe lub
łańcuchowe. Po przyciągnięciu kłód lub dłużyc do ciągnika , są one dalej holowane w półzawieszeniu aż na miejsce
składowania. Lemiesz służy do układania kłód lub dłużyc na rampie załadunkowej. Ponadto można go używać do
niektórych robót ziemnych oraz do porządkowania terenu.

Rama ciągnika składa się z dwóch części - przedniej i tylnej - połączonych dwoma pionowo usytuowanymi sworzniami.
Zastosowana w przedniej części rama tzw.kołyska sprawia , że wychylna oś przednia gwarantuje równomierne
rozłożenie nacisku kół. Ten sposób umożliwia bezpieczną prace nawet w trudnym terenie.

źródło: ZSLiA Tuchola

Więcej o
[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez tomex80 dnia Nie 17:19, 11 Sty 2009, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.transportdrewna.fora.pl Strona Główna -> Maszyny do prac leśnych Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin